Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Roy Vlijmen - WaarBenJij.nu Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Roy Vlijmen - WaarBenJij.nu

Vientiane

Door: Roy

Blijf op de hoogte en volg Roy

21 Januari 2014 | Laos, Vientiane

Momenteel zijn we in de hoofdstad van Laos: Vientiane. Deze stad is veel drukker dan Luang Prabang of Phonsavanh. Gelukkig is het wel een stuk warmer dan in Phonsavanh, waar het zou koud was dat de lokale bevolking met mutsen op en handschoenen aan rondliepen. Doordat er nergens centrale verwarming is, was het in hotels of restaurants ook steenkoud. Heerlijk met een vier lagen aan dineren;-).
Maar goed, genoeg geklaagd. De vlakten der kruiken waren indrukwekkend. Ook zijn we meer te weten gekomen over "the secret war" die zich in Laos heeft afgespeeld tijdens de Vietnam oorlog. In de omgeving van Phonsavanh zijn miljoenen bommen gedropt (er waren in Laos schijnbaar dumpzones waar Amerikaanse vliegtuigen hun lading konden droppen als ze deze bommen niet op Vietnam hadden kunnen afvuren). Er wordt geschat dat 30 procent van de bommen die op Laos zijn gedropt, niet zijn onploft. Momenteel vallen er nog steeds slachtoffers (boeren die bijvoorbeeld ploegen op het land of kinderen die spelen op het platteland) van deze niet ontplofte bommen.

In Vientiane hebben we vooral gewandeld en veel mooie tempels bezocht. Vandaag hebben we enkele ceremonies in een tempel bijgewoond. Tijdens het wandelen is het wel op letten geblazen. Er rijden hier ongelofelijk veel scooters rond die niet altijd de verkeersregels in acht nemen. Ook zijn de stoepen vaak geblokkeerd doordat er auto's, eetstalletjes of scooters op geparkeerd staan. Ook hebben we hier al een musea bezocht, wat lokale markten bezocht en ik heb wat rondjes gerend op de atletiekbaan van het nationale stadium.

• 25 Januari 2014 - 14:56

Els:

Marco heeft geen tijdmorgen wel.of kunnen wij dat ook